Algemene voorwaarden

  1. Einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst

Wanneer eindigt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?

De zorg- en dienstverleningsovereenkomst eindigt:

  • Op de einddatum zoals genoemd in de zorg- en dienstverleningsovereenkomst.
  • In onderling overleg.
  • Op het moment dat u buiten ons werkgebied gaat wonen.
  • Bij uw overlijden.
  • Als de hieronder omschreven voorwaarde door u of ons worden opgezegd. 

 

Kunt u de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen?

U kunt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst op elk moment opzeggen. U heeft een opzegtermijn van 4 weken . U kunt dienstverleningsovereenkomst opzeggen door een brief te sturen naar: Chelly's eerlijke en liefdevolle zorg, Glenn Millerstraat 3, 6836 DS te Arnhem of mailen naar: info@chellys-zorg.nl

 

Kunt u de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen als de prijzen wijzigen?

Als wij prijzen aanpassen van aanvullende zorg- en dienstverlening die u zelf betaalt of van zorg- en dienstverlening die u uit een PGB betaalt, mag u de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen met ingang van de datum waarop de hogere prijzen gelden.

 

Kunnen wij de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen?

Wij mogen de zorg- en dienstverleningsovereenkomst per brief en met inachtneming van een opzegtermijn van 2 weken alleen opzeggen als:

  • Wij de zorg die u nodig heeft niet (meer) kunnen of mogen verlenen, bijvoorbeeld bij een zodanige verandering in zorgvraag dat wij geen goede zorg meer kunnen bieden of na een nieuw(e) indicatiebesluit/(-stelling).
  • Het indicatiebesluit/-stelling, de machtiging of de verwijzing van uw behandelend specialist niet meer geldig is.
  • De zorg niet langer nodig is. Dan kan eerder worden beëindigd dan de indicatie/machtiging/verwijzing aangeeft. Als u denkt dat zorg nog steeds nodig is, mag u voor eigen rekening een second opinion vragen en moet u dat doen binnen de hierboven genoemde opzegtermijn.
  • U de verplichtingen uit de zorg- en dienstverleningsovereenkomst niet nakomt of zich zodanig gedraagt dat het voor ons niet (meer) mogelijk is om goede zorg- en dienstverlening te verlenen.
  • Het zorgkantoor of de zorgverzekeraar ons niet meer betaalt voor de zorg- en dienstverlening aan u en u zelf ook niet bereid bent voor de zorg- en dienstverlening te betalen.
  • Er andere gewichtige redenen zijn voor de opzegging die wij met u hebben besproken.

 

Wat gebeurt er bij het einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?

  • Als wij de zorg- en dienstverleningsovereenkomst hebben opgezegd om één (of meer) van de redenen als hierboven vermeld, zullen wij ons best doen om u te helpen bij het zoeken naar een passend alternatief. 
  • U krijgt een kopie van uw dossier mee.
  • Alleen met uw toestemming geven wij informatie over u aan een zorgaanbieder die de zorg overneemt.
  • Als er naar ons oordeel aanleiding toe is of als wij daartoe verplicht zijn, zullen wij het zorgkantoor of de zorgverzekeraar en de Inspectie voor de Gezondheidszorg informeren over het einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en de reden(en) daarvan.

 

  1. De afspraken

Wat regelen wij in de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?

In de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en in de aangevinkte module(s) staan de met u overeengekomen afspraken en voorwaarden die gelden voor onze zorg- en dienstverlening aan u.

 

Wanneer is de zorg- en dienstverleningsovereenkomst  van toepassing?

Vanaf de vermelde ingangsdatum van de met u gesloten zorg- en dienstverleningsovereenkomst.

 

Kunnen wij afwijken van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?

Wij wijken niet af van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en ook niet van de aangevinkte module(s), tenzij wij dat schriftelijk met u overeenkomen.   

 

Mogen wij deze zorg- en dienstverleningsovereenkomst wijzigen?

Ja, dat mag in twee situaties: als de wijziging in uw voordeel is of als de wijziging noodzakelijk is door wijzigingen in wet- of regelgeving. Daarbij geldt het volgende: 

  • Een wijziging treedt pas in werking 30 dagen na de dag waarop wij u hebben laten weten dat er een wijziging komt. 
  • Een wijziging die rechtstreeks voortvloeit uit een wijziging in wet- of regelgeving treedt in werking op het moment waarop de wet- of regelgeving wijzigt. 

 

Wat kunt u doen als u het niet eens bent met een wijziging?

Een wijziging wordt met u besproken. Bij een wijziging spannen wij ons in met u overeenstemming te bereiken. Indien u het toch niet eens bent met een wijziging dan mag u binnen 14 dagen na onze mededeling over de wijziging middels een e-mail of brief de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen. De zorg- en dienstverleningsovereenkomst stopt dan op de dag dat deze wijziging(en) in werking treedt (treden).

 

  1. Zorgplan

Wat is een zorgplan en hoe komt het tot stand?

In het zorgplan worden bij de start van onze zorg- en dienstverlening de afspraken over de uitvoering van de zorg- en dienstverlening en de uitkomsten van de zorgplanbespreking schriftelijk vastgelegd. Het zorgplan is daarmee een onderdeel van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst dat helemaal op u is toegeschreven. Het zorgplan wordt elk half jaar geëvalueerd en geactualiseerd. In het zorgplan sluiten wij zoveel mogelijk aan bij uw wensen en mogelijkheden.

U kunt bij de zorgplanbespreking een onafhankelijke cliëntondersteuner meenemen. Het zorgkantoor kan dit voor u regelen. Vóór de eerste zorgplanbespreking wijzen wij u op deze mogelijkheid.

 

Wat gebeurt er tijdens de zorgplanbespreking? 

Tijdens de zorgplanbespreking evalueren wij met u het zorgplan en bespreken wij hoe de zorg- en dienstverlening verloopt en of er aanpassingen nodig zijn. Wij bespreken dan bovendien:

  • hoe u graag wilt leven en welke ondersteuning u van ons zou willen ontvangen.
  • uw gezondheidstoestand, de prognose en de daarmee samenhangende risico's voor uw gezondheid en welzijn.
  • de doelen van de zorgverlening voor een bepaalde periode en hoe wij die met u zullen proberen te bereiken.
  • de medische behandelingen, als die nodig zijn.
  • de zorgverleners die voor de verschillende onderdelen van de zorgverlening verantwoordelijk zijn, de wijze waarop afstemming tussen die zorgverleners plaatsvindt en wie uw aanspreekpunt is.
  • welke familieleden of anderen bij de zorg- en dienstverlening worden betrokken of van ons informatie krijgen over de zorgverlening en hoe wij dat zullen doen.
  • hoe vaak en waarom het zorgplan met u zal worden besproken en aangepast. 

 

Hoe vaak wordt het zorgplan aangepast?

Binnen uiterlijk zes weken na aanvang van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst wordt het zorgplan opgesteld. (Bij zorg die valt onder de zorgverzekeringswet wordt het zorgplan door de wijkverpleegkundige binnen 5 werkdagen na start van de zorg gemaakt. Dit zorgplan wordt aangepast als uw zorgvraag wijzigt. Vervolgens wordt het zorgplan regelmatig geëvalueerd. Na een evaluatie zullen wij er steeds binnen uiterlijk zes weken (bij zorg onder de zorgverzekeringswet steeds binnen enkele dagen) voor zorgen dat de uitkomsten in het zorgplan worden opgenomen. U krijgt een kopie van het zorgplan en ondertekent het dan binnen twee weken.

 

Moet u het eens zijn met het zorgplan?

Wij proberen overeenstemming met u te bereiken over het zorgplan. Als dat toch niet lukt of als u geen toestemming geeft voor (delen van) onze zorg- en/of dienstverlening, wordt dat in het zorgplan vermeld. Die onderdelen worden niet uitgevoerd, tenzij dat noodzakelijk is om gevaar voor u of anderen te voorkomen. U ondertekent het zorgplan vervolgens.

 

Wat als u niet kunt of wilt overleggen over het zorgplan?

Als u geen overleg met ons wilt of kunt hebben over de zorg- en dienstverlening, wordt het zorgplan niet door u ondertekend. Wij stellen dan een zorgplan op waarin wij zoveel mogelijk rekening houden met uw wensen en behoeften in relatie met uw mogelijkheden en beperkingen.

 

Wat als u of wij de afspraken in het zorgplan niet kunnen nakomen? 

Als wij de zorg- en dienstverlening niet volgens het zorgplan kunnen uitvoeren, laten wij u dat zo snel mogelijk weten. Slagen wij daar niet in, dan kunt u de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 2 weken.

 

Als het voor u onmogelijk is om de zorg- en dienstverlening te ontvangen, vertelt u ons dat zo snel mogelijk en in ieder geval 8 uur van tevoren. Bijvoorbeeld als u een dag niet aanwezig kunt zijn. Als u dit niet doet, kunnen wij kosten bij u in rekening brengen, tenzij u kunt aantonen dat u absoluut niet in staat was u op tijd af te melden. De kosten zijn niet hoger dan de werkelijk gemaakte kosten.

 

  1. Persoonsgegevens en privacy

Is er een zorgdossier?

Ja. In het zorgdossier bewaren wij gegevens over u die van belang zijn voor het nakomen van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst. Het zorgplan maakt deel uit van het zorgdossier. Wij werken met een elektronisch cliëntendossier, waarvan u de inlogcodes krijgt zodat u zelf altijd uw dossier in kunt kijken. U geeft zelf aan wie er nog meer toegang tot uw dossier krijgen.

 

Welke regels gelden er voor het bijhouden en bewaren van een zorgdossier?

Wij houden ons bij het bijhouden en bewaren van het zorgdossier aan de geldende wet- en regelgeving. Dat betekent het volgende:

  • als het gaat om gegevens in verband met geneeskundige behandeling geldt een bewaartermijn van vijftien jaar, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is

 

Waarvoor gebruiken wij uw gegevens?

Wij gebruiken uw gegevens uitsluitend voor zover dat nodig is, zoals voor:

  • kwaliteitsbewaking en kwaliteitsbevordering;
  • het bijhouden van het dossier;
  • de financiële afwikkeling en controle;
  • calamiteitenonderzoek.

 

Wat doen wij met uw zorgdossier?

Door ondertekening van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst geeft u ons toestemming uw gegevens te gebruiken bij de zorg- en dienstverlening. Deze toestemming is niet van toepassing op het gebruik van foto's of video's waarin u voorkomt (bijvoorbeeld voor onze brochures of website). Daarvoor zullen wij altijd afzonderlijk toestemming aan u vragen.

 

Kunt u een verzoek doen tot het vernietigen van uw gegevens?

Ja, dat kan. Als u zo'n verzoek doet, dan vernietigen wij uw gegevens in principe binnen drie maanden. Wij vernietigen gegevens niet als dat niet mag op grond van wetgeving.

 

Laten wij uw elektronisch zorgdossier door anderen inzien?

Nee, dat doen wij niet. Zonder uw schriftelijke toestemming mogen wij aan anderen geen inzage geven of aan anderen gegevens uit het zorgdossier geven, tenzij dat wettelijk verplicht is, bijvoorbeeld wanneer de Inspectie voor de Gezondheidszorg om inzage vraagt. Deze hebben wel inzage:

  • degenen die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst als dat noodzakelijk is voor de door hen te verrichten werkzaamheden;
  • uw curator/mentor of schriftelijk gemachtigde als dat noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taken.

 

Wat gebeurt er met het zorgdossier na het einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?

Ook na beëindiging van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst bewaren wij het elektronisch zorgdossier en overige (administratieve) gegevens zo lang als dat wettelijk gezien verplicht is.

 

Mogen nabestaanden het zorgdossier inzien?

Als u overlijdt, geven wij uw nabestaanden op hun verzoek alleen inzage in het zorgdossier als u vóór uw overlijden daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven of toestemming volgens ons mag worden verondersteld.

 

Wie kunnen bij een medische handeling aanwezig zijn?

Als wij een medische handeling uitvoeren waarvan redelijkerwijs kan worden verwacht dat die door u als inbreuk op uw privacy kan worden ervaren, dan zorgen wij er voor dat dat met uw toestemming gebeurt of dat dat buiten het zicht en gehoor van anderen gebeurt. Wel aanwezig mogen zijn:

  • de feitelijk zorgverlener of degenen van wie de medewerking bij de uitvoering van de handeling ook noodzakelijk is;
  • uw curator/mentor of schriftelijk gemachtigde.

Wanneer wij van plan zijn om bij een dergelijke handeling of een gesprek een zorgverlener in opleiding of stagiaire aanwezig te laten zijn, dan zullen wij u daarvoor voorafgaand toestemming vragen.

 

  1. Uw verplichtingen 

Wat moet u doen?

U werkt mee om ons in staat te stellen de zorg- en dienstverlening te leveren:

  • zoals overeengekomen in het zorgplan en zoals nodig in het kader van de veiligheid;
  • conform regelgeving over arbeidsomstandigheden, zoals veiligheid, gezondheid en hygiëne.

 

Wat mag u niet doen?

U onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of het welzijn van medewerkers en vrijwilligers. U mag bijvoorbeeld zonder toestemming geen film- of geluidsopnamen maken van medewerkers en vrijwilligers.

 

  1. Betalingsvoorwaarden

Moet u betalen voor de zorg- en dienstverlening?

U moet ons voor de zorg- en dienstverlening betalen als deze zorg- en dienstverlening niet op grond van de Wet langdurige zorg of de Zorgverzekeringswet rechtstreeks door het zorgkantoor of de zorgverzekeraar aan ons wordt betaald. Dit geldt ook voor particuliere zorg, zorg op basis van een PGB of restitutie.

Daarnaast kan het zijn dat als de zorg vergoed wordt op grond van een wet u wel een wettelijk verplichte eigen bijdrage moet betalen. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) bepaalt hoe hoog die eigen bijdrage is. Ook kan het zijn dat  de zorg onder het eigen risico onder de Zorgverzekeringswet valt.

 

Hoeveel moet u betalen?

Als u moet betalen voor de zorg- en dienstverlening, informeren wij u voor de aanvang van die zorg- en dienstverlening over onze prijzen. Informatie over de eigen bijdrage kunt u opvragen bij het CAK. Uw verzekeraar kan u informeren over het eigen risico.

Wij kunnen elk jaar de prijzen van de zorg- en dienstverlening aanpassen aan in ieder geval de loon- en kostenontwikkelingen ("indexeren") en wettelijke tarieven.

 

Op welk moment moet u betalen?

Wij sturen u voor de zorg- en dienstverlening waarvoor u zelf moet betalen een duidelijke en gespecificeerde factuur die u binnen 25 dagen moet betalen.

 

Wat gebeurt er als u niet betaalt? 

Na het verstrijken van de termijn van 25 dagen sturen wij u een betalingsherinnering en krijgt u van ons de gelegenheid binnen 10 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen.

Als daarna nog niet is betaald, mogen wij u rente berekenen en buitengerechtelijke incassokosten bij u in rekening brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente. Er wordt sowieso een standaardvergoeding voor administratieonkosten van minimaal €40 in rekening gebracht. De incassokosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. Het minimumbedrag BIK is € 40, het maximumbedrag BIK is € 6.775.

 

  1. Informatieverstrekking

Welke informatie krijgt u?

Wij informeren u in ieder geval tijdens de zorgplanbespreking over alle onderwerpen die hiervoor zijn opgesomd (zie 3. Zorgplan: Wat gebeurt er tijdens de zorgplanbespreking?). Wij zullen ons best doen om er voor te zorgen dat u voldoende geïnformeerd blijft over alles wat voor u van belang is voor de uitvoering van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst.

 

Informeren wij u over incidenten?

Als er een incident in de zorgverlening is geweest waar u merkbare gevolgen van heeft of kunt hebben, informeren wij u onmiddellijk over de aard en toedracht van dat incident.

 

Hoe geven wij informatie? 

Elke keer als wij u informatie geven, proberen wij dit te doen op een voor u geschikte manier en moment. Daarna controleren wij  of u de informatie heeft ontvangen en heeft begrepen.

 

Welke informatie krijgen wij van u?

  • bij het aangaan van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst geeft u ons de naam en bereikbaarheidsgegevens van een contactpersoon en van de persoon die door u schriftelijk is gemachtigd in uw plaats te treden als u niet meer in staat kunt worden geacht tot een borging van uw belangen.
  • u moet zich bij het ondertekenen van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst legitimeren en gedurende de looptijd daarvan, als wij daarom verzoeken, een wettelijk erkend en geldig legitimatiebewijs laten zien.
  • u geeft ons naar beste weten alle informatie die van belang kan zijn voor de zorg- en dienstverlening.
  • ook als u zorg ontvangt van een andere zorgaanbieder, informeert u ons daarover;
  • als u schade constateert die mogelijk door ons is veroorzaakt, meldt u dat zo snel mogelijk.

 

  1. Klachten 

Wat kunt u doen met een klacht over ons?

U kunt uw klacht melden bij:

Chelly Sanders-Viset 

Telefoonnummer: 06 19 19 39 66

E-mailadres: info@chellys-zorg.nl

 

Tevreden of niet?
We streven er naar dat u zich op uw gemak en thuis voelt en dat u positief bent over onze dienstverlening. Toch kan het gebeuren dat u als cliënt, familie of belanghebbende niet tevreden bent over de zorg, dienstverlening. Klagen heeft bij veel mensen een negatieve klank. Dat is jammer, want klachten kunnen bijdragen aan het verbeteren van de situatie voor u en voor ons. 

Wanneer u ontevreden bent en hierover een klacht wilt uiten, bespreekt u dit dan eerst met de betreffende persoon zelf. Een andere optie is om contact op te nemen met Chelly Sanders-Viset.  Een goed gesprek kan vaak al veel oplossen.

Het kan echter gebeuren dat het niet lukt om tot een oplossing te komen of dat u de klacht niet met de betrokkene wilt bespreken. U kunt zich dan richten tot de klachtenfunctionaris.

 

Privacyreglement:

Uiteraard kunt u ervan uit gaan dat uw persoonlijke gegevens nooit zonder toestemming aan derden worden verstrekt.

 

9. Bewaartermijn 

Uw papieren dossier, voorzover wij dat hebben wordt 15 jaar bewaard (Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst), eventuele medicijntoedienlijsten worden 2 jaar bewaard. Uw digitale dossier kunnen wij niet zomaar verwijderen, uw dossier is gekoppeld aan de aan u geleverde zorg en blijven nodig om ook achteraf de zorg te verantwoorden. Heeft u nooit gebruik gemaakt van onze diensten, maar uw gegevens zijn toch bij ons terecht gekomen, dan zullen wij deze direct verwijderen.